Flexibele cloud oplossing voor complexe data-wensen

Artikel

Enkele maanden geleden heb ik je geïnformeerd over onze ontwikkelingen met Beeyond, onze flexibele cloud oplossing voor het beheer van producten, relaties en ‘dingen’. Een datamanagement-systeem dat ervoor zorgt dat jouw organisatie flexibeler en efficiënter kan werken, kosten bespaart en de winst verhoogt.

In dit artikel praat ik je bij over hetgeen nodig was om te komen van uitgangspunt tot oplossing.

Domein-in-Beeyond

 

Beschikbaarheid van gegevens

Als belangrijke uitgangspunten noemde ik vorige keer; flexibiliteit, toekomstbestendig, altijd beschikbaar. Het lag voor de hand dat we zouden kiezen voor een oplossing in de cloud.

Dat impliceert immers beschikbaarheid zonder afhankelijk te zijn van de locatie waar je je bevindt. Cloud impliceert over het algemeen ook gebruik vanuit de browser met als voordeel dat je geen software hoeft te installeren.

Een ander belangrijk voordeel van werken in de cloud is dat op locatie geen investeringen nodig zijn in server(s) of andere infrastructurele voorzieningen. De beschikbaarheid van een browser en een internetverbinding is voldoende.

Volledig zicht op en controle over data

De flexibiliteit die het verschil maakt zit wat mij betreft in de volledige vrijheid om de structuur van de vast te leggen gegevens in te richten. We hebben het mogelijk gemaakt om de databasestructuur vanaf ‘scratch’ op te bouwen, of om gebruik te maken van een template, waarmee een ‘quick start’ kan worden gemaakt. Het eindresultaat is een beheeromgeving voor data waarin gebruikers alle inzicht krijgen die nodig is om de kwaliteit van deze master data hoog te houden en indien nodig snel kunnen bewerken. Een aantal voorbeelden van de geboden flexibiliteit;

  • Attributen (velden) kunnen onbeperkt worden aangemaakt in verschillende types.
    Bijvoorbeeld attributen van het type tekst of html, barcodes, (decimale) getallen, afbeeldingen of video’s.
  • Aan de invoer van gegevens in attributen kunnen validaties worden toegevoegd die ervoor zorgen dat invoer correct gebeurt. Bijvoorbeeld het gebruik van hoofdletters, de notatie van een telefoonnummer en de verplichting een waarde te vullen.
  • Attributen kunnen worden gegroepeerd en daarbinnen worden gesorteerd.
    Bijvoorbeeld alle teksten en alle prijzen voor een artikel, logisch en overzichtelijk gegroepeerd
  • Gegroepeerde attributen vormen samen een entiteit (tabel).
    Bijvoorbeeld een entiteit Artikelen, een entiteit Leverancier en een entiteit Omzetgroep.
  • Entiteiten kunnen onderling een of meerdere relaties hebben.
    Bijvoorbeeld een artikel heeft een relatie met één (of meerdere) Leverancier(s) en Omzetgroep(en).
  • Overzichtsschermen zijn vrij in te delen, te sorteren en te filteren.
    Bijvoorbeeld alle prijsgegevens getoond, met een verkoopprijs van hoger dan € 37,- van laag naar hoog gesorteerd.
  • Eenvoudige filters op iedere overzichtskolom.
    Bijvoorbeeld alle artikelen van leverancier x in de categorie y.
  • Geavanceerde filters, ad hoc of bewaard te (her)gebruiken.
    Bijvoorbeeld alle artikelen binnen omzetgroep x waarbij de inkoopprijs nog niet is gevuld of de merkindeling ontbreekt.
  • Geavanceerde en flexibele functies voor het delen van- en met anderen.
    Bijvoorbeeld het aanleveren van artikelgegevens aan BOL, Wehkamp, Fonq in het door hun gevraagde formaat.
  • Functionaliteit voor het in bulk wijzigen of verrijken van aanwezige of juist ontbrekende data.
    Bijvoorbeeld de inkoopprijs van alle artikelen van leverancier x verhogen met factor y en een aangepaste factor toepassen op de verkoopprijs inclusief btw.

Dit is slechts een samenvatting van alle mogelijkheden die onze klanten kunnen helpen om meer controle te hebben over hun belangrijkste data.

Beeyond biedt de oplossing

We merken dat de geboden flexibiliteit en de inmiddels bereikte stabiliteit van het platform door klanten positief ontvangen worden. Onze pilot klant draait op het moment van dit schrijven ruim 5 maanden en heeft in fases het artikelbeheer (40.000 sku) omgelegd van de ERP applicatie naar Beeyond en geniet nu van de voordelen om alles op één plek te beheren.

Nieuwe klanten hebben ons ook weten te vinden, een grote webshop voor ‘de buitenmens’ en een leverancier van badkamers zijn gestart met Beeyond. Inmiddels wordt het systeem niet alleen meer gebruikt voor het beheren van artikelen maar ook voor de planning van badkamers, werving van installatiebedrijven en het vastleggen van klanttevredenheid onderzoeken.

Logo met slogan 700x200

 

Voortdurende ontwikkeling

Na een kleine 2 jaar ontwikkelen hebben we in december 2014 versie 1.1 in productie genomen.

Op korte termijn is uitgebreide informatie en een periodieke nieuwsbrief beschikbaar. Onderdeel van deze documentatie is inzicht in de beschikbare functionaliteit en de roadmap voor de komende 3 tot 6 maanden.

In het volgend artikel: Veiligheid gegarandeerd

In een volgende update wil ik meer informatie delen over de beveiliging van Beeyond.

Auteur: Erik Greefhorst, CEO Abacus