Steeds meer organisaties kiezen voor Product Informatie Management

Artikel

Implementatie van een Product Informatie Management (PIM) systeem is voor organisaties steeds meer noodzaak dan luxe geworden. Dat dit onderkend wordt, is onder andere te merken aan het groeiend aantal aanvragen bij PIM leverancier Beeyond. Tijd om te onderzoeken wat deze organisaties drijft om juist nu hiermee aan de slag te gaan.

PIM systeem

 

We spraken met Oskar van Straaten, directeur eigenaar van Agradi B.V., een webwinkel in dier- en tuinbenodigdheden met meer dan 100.000 producten. Van Straaten: “Met zoveel artikelen lukt het niet meer om data te beheren met de gebruikelijke tools. Je móet automatiseren, ook om je kosten beheersbaar te houden en te besparen op handmatige werkzaamheden.”

Digna Dirks, financieel directeur bij Van der Meer Diertotaalgroothandel onderschrijft dit: ”Wij leveren meer dan 50.000 producten aan dierenspeciaalzaken en daaraan gerelateerde grootverbruikers zoals dierenartsen, pensions, asielen en dergelijke. Sinds wij onze producten beheren in een PIM systeem besparen we veel tijd, waardoor we meer ruimte hebben om te focussen en sneller in te spelen op belangrijke veranderingen in de markt.”


Niet meer tegengehouden worden door de tijd

“Waar het vroeger alleen voor zeer grote organisaties weggelegd was om met een PIM systeem aan de slag te gaan, bieden wij met Beeyond een schaalbaar en laagdrempelig systeem.” Aldus Erik Greefhorst, CEO van Beeyond BV, leverancier van het PIM systeem Beeyond.

“Het is 100% flexibel en wordt gebruikt door middelgrote tot grote organisaties. We zien dat zij echt profiteren van de tijdswinst; ze besparen tijd bij het samenvoegen van data, het (in bulk) muteren en het automatisch delen van data met bijvoorbeeld webshops. Hierdoor zien we elke organisatie die aan de slag gaat met PIM, grote sprongen vooruit maken.”

“Ik spreek mensen bij organisaties die letterlijk zeggen ‘we willen ons assortiment uitbreiden maar doen dit niet omdat het productbeheer nu té veel tijd kost’. Dat is zonde van de kansen die zo’n organisatie kan pakken in de markt.” Erik Greefhorst, CEO van Beeyond BV

 


Explosieve groeiKoppen Speelgoed

Het afgelopen jaar is het aantal aanvragen en nieuwe klanten die met Beeyond aan de slag gaan explosief gestegen. Organisaties als Koppen Speelgoed, sinds 25 jaar actief in de speelgoedbranche en leverancier op Bol.com, gaan binnenkort live met Beeyond als PIM systeem.

Rob Koppen, CEO van Koppen Speelgoed geeft aan waarom zij hiervoor kozen: “Wij beheerden alle data in Exact, maar dat was erg bewerkelijk. Zo is het in Exact lastig om meerdere afbeeldingen per product op te slaan en mist Exact velden waar we bepaalde informatie voor onze webshop in kunnen beheren. Deze informatie beheerden we tot nu toe in ons CMS systeem. Het was allemaal veel te omslachtig geworden. Met Beeyond kunnen we flexibeler en efficiënter gaan werken.”

 

OP=OP Voordeelshop

Ook Op=Op Voordeelshop, met 120 winkels en een zeer ruim assortiment drogisterij-artikelen, wasmiddelen en reinigingsproducten, zag de noodzaak voor gebruik van een PIM systeem.

Dion Fokkema, E-commerce manager bij Op=Op Voordeelshop geeft aan waarom: “We hebben veel producten en openen elke week een nieuwe winkel. We verwerken de data van leveranciers in ons WMS systeem, maar merken dat we hier bepaalde data niet in kwijt kunnen. Data die wel noodzakelijk is voor de nieuwe Magento webshops die binnenkort online gaan.

We gaan daarom alle  data in Beeyond verzamelen en verrijken. Hierbij kun je denken aan het toevoegen van productinformatie zoals ingrediënten van artikelen, maar ook omschrijvingen, productfoto’s en video’s. Daarbij kunnen we bepaalde artikelen gaan samenvoegen om deze als één product te verkopen, bijvoorbeeld als cadeauartikel voor moederdag. Wij zien een PIM systeem echt als een must voor onze toekomst.”

Lees de uitgebreide referenties over Beeyond