Terugblik Beeyond meeting april 2015

Artikel

Op dinsdag 21 april heeft de eerste Beeyond meeting plaatsgevonden. Tijdens deze meeting stond het besparen van tijd door inzet van een Product Informatie Management (PIM) systeem centraal.

Fontijn-Hooge-Vuursche-breed-1

 

Sessie 1: Het geheim van de succesvolle webshop

De ochtend begon met een presentatie van Frank Kuyken, waarin hij aangaf als kleine jongen de regie te hebben gehad over de prijsstellingen bij C1000. Hij bepaalde dit aan de hand van het feit of hij zin had om een geheel schap om te prijzen of lekker op tijd naar huis te gaan.

Dat de tijden veranderd zijn bleek uit zijn verdere presentatie. Frank keek terug op de ontwikkelingen op het gebied van productverkoop. De veranderde rol van de verkoper, de opkomst van online shopping en de eisen van de omnichannel klant. Er werd stilgestaan bij de inhoud van webshops en enkele voorbeelden lieten de noodzaak zien voor een correct en volledig databestand.

“Wij merken het direct als ergens te weinig productinformatie staat; dan bellen meer mensen de klantenservice.”Aldus een deelnemer tijdens de discussie.

 

Sessie 2: Beeyond; een flexibel PIM systeem

Erik Greefhorst presenteerde Beeyond, het Master Data Management systeem dat ontwikkeld is om allerlei stamgegevens in op te slaan en te beheren. In deze presentatie is de nadruk gelegd op het gebruik van Beeyond als Product Informatie Management (PIM) systeem.

Presentatie-Erik-small-converted

Erik liet zien dat, door implementatie van een PIM systeem, veel verschillende andere losse bestanden overbodig zijn. Vergeet de losse Excel sheets en mappen met afbeeldingen; alles kan in Beeyond opgeslagen en beheerd worden.

Er werd ingezoomd op verschillende functionaliteiten in Beeyond, zoals onder andere het aanpassen van gebruikersrechten, importeren en muteren van data, printen van labels en het inzetten van de workflow. Een interactieve presentatie; met veel vragen maar ook veel antwoorden. Het werd duidelijk dat Beeyond een flexibel systeem is, waar veel specifieke klantwensen in verwerkt kunnen worden.

Zon-terras-converted

De sfeer was goed en het zonnetje heeft daar nog een schepje bovenop gedaan. Tijdens de pauzes genoten we op het terras van Kasteel de Hooge Vuursche in Baarn van een hapje en drankje. Hierbij was er voor de deelnemers gelegenheid om vakgenoten te leren kennen; met vele interessante gesprekken tot gevolg.

 

Sessie 3: Succesvol in de praktijk

Na de pauze heeft Digna Dirks een beeld geschetst van Van der Meer Diertotaalgroothandel en de ontwikkelingen in de afgelopen jaren. De verschuivingen die zij zagen aankomen van cash & carry naar meer pakketbezorging en van leveren aan dierenspeciaalzaak naar meer leveren via internet. Ze zagen dat ze hier op in konden spelen en hebben dit succesvol aangepakt. Hierbij liepen ze tegen dilemma’s aan met hun artikelgegevens, die in verschillende systemen werden bijgehouden. Dat werkte niet optimaal.

Nadat ze aan de slag zijn gegaan met Beeyond is de productiviteit verhoogd, kan de content beter toegespitst worden op de klant en leverde dit meer klanten en een hogere omzet per klant op. Beeyond heeft Van der Meer Diertotaalgroothandel hierin ondersteund en zal hen ook in de toekomst blijven ondersteunen met steeds nieuwe functionaliteiten.

“De presentaties waren een goede mix tussen theorie en praktijk.”Aldus een deelnemer bij de evaluatie.

Lunch-converted

Na de presentatie van Digna hebben we gezamenlijk een lunch genuttigd en konden wij de laatste vragen nog beantwoorden. Terugkijkend op deze stralende dag was het voor ons en de deelnemers een geslaagde en leerzame dag.

 

Heb je interesse om een volgende keer ook naar een Beeyond meeting te komen? Stuur dan een korte mail met je gegevens en wij sturen je een bericht zodra er weer en meeting gepland staat.